Köpvillkor

1. ALLMÄNT
Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) av produkter via www.glashusetmalmo.se genom Glashusets webbshop.
För att kunna göra ett köp i Glashusets webbshop måste du acceptera Köpvillkoren. Genom att acceptera Köpvillkoren förbinder du dig att följa Köpvillkoren i sin helhet samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter.
Hänvisningar i Köpvillkoren till ”Glashuset” eller ”vi” är till Liljewald Media AB, org. nr 559062-8813, som är dotterbolag till The Glasshouse AB, org. nr 556773-1293.
Glashuset förbehåller sig rätten att när som helst ändra Köpvillkoren, utan att meddela dig i förväg. Den version av Köpvillkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.
Om du har några frågor om Glashuset, eller om Köpvillkoren, vänligen kontakta kundsupport@glashusetmalmo.se.

Tack för att du väljer att handla i Glashusets webbshop!

 

2. BESTÄLLNING
För att göra en beställning ur Glashusets webbshop måste du vara minst 18 år gammal.
När en beställning är mottagen av oss bekräftas den genom ett automatiskt e-postmeddelande med information om din order. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att den stämmer.
För det fall den beställda produkten av någon anledning inte kan skickas dig kommer du snarast möjligt att meddelas detta. Om vi redan mottagit din betalning kommer i sådant fall återbetalning göras med aktuellt belopp med hjälp av samma betalningsmedel som du använt vid din betalning.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och produktsortiment utan föregående avisering. I dessa fall förbehåller vi oss rätten att ändra i eller annullera beställning. Detta gäller även om orderbekräftelse redan har mottagits. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din beställning.

 

2.1. Utlandsbeställning
I dagsläget ombesörjer Glashuset enbart leveranser inom Sverige. I de fall då du som kund vill få en vara levererad utomlands ber vi dig kontakta fysisk butik eller kontakta kundsupport@glashusetmalmo.se. Observera att den här typen av leverans inte alltid är möjlig.

 

3. PRISER OCH AVGIFTER
De priser som anges i Glashusets webbshop är inklusive lagstadgad mervärdeskatt, och exklusive fraktkostnad. Prisavvikelser kan förekomma i förhållande mellan Glashusets webbshop och butik.
Fraktkostnaden framgår i Glashusets webbshop.

 

4. BETALNINGSALTERNATIV
Du kan betala för din beställning på ett av följande sätt.

 

4.1. Kortbetalning
Du kan betala din beställning med ett giltigt betalkort (Visa eller Mastercard).
Vi sparar och registrerar aldrig känslig information, som exempelvis kreditkortsuppgifter. Denna information är krypterad och går direkt till banken.

 

4.2. Delbetalning
Glashuset har sedan många år ett samarbete med RESURS BANK vilket ger dig som kund möjligheten att dela upp betalningen 6, 12 eller 24 mån räntefritt. Vid delbetalning tillkommer en uppläggningsavgift på 395 kronor samt 45 kronor per månad i administrationsavgift.
RESURS BANK kommer att pröva din ansökan om att få delbetala och kreditupplysning kan komma att inhämtas.

 

4.3. Presentkort / Värdecheck
Presentkort eller värdecheck som utställts av Glashuset kan för närvarande inte användas för betalning i Glashusets webbshop.

 

5. LEVERANSTID
Leveranstiden räknas från det att Glashuset har bekräftat beställningen.
Varorna levereras till ditt närmsta ombud och utlämningsställe.
Skicka ett mejl till kundsupport@glashusetmalmo.se om du har frågor kring din beställning. Glöm inte att uppge ditt ordernummer.

 

6. HEMLEVERANS

6.1. Leverans av varor till närmsta ombud
• Försändelser ligger på utlämningsstället i upp till 14 dagar.
• Ej utlöst order debiteras med 200 kronor för frakt och administrativa kostnader.
• På restmarkerade varor betalar du ingen fraktavgift.
• Du får ett mejl när din order är skickad eller om någon av varorna är restmarkerade. Det är därför viktigt att vi har rätt e-postadress.
• Så snart ditt paket kommit till utlämningsstället meddelar transportören dig via sms om att du kan hämta ditt paket.
• Försändelser lämnas ut till mottagaren eller ombud mot uppvisande av legitimation samt den kod som du erhållit i din avisering.

 

6.2. Delleverans
Beställer du flera varor kan det bli fråga om delleverans. Du kommer då inte att debiteras några avgifter för den billigaste leveransen. På samma sätt är det om vi av någon annan anledning måste dela upp en beställning på flera leveranser.
Beställer du två eller flera varor med olika leveranstid kan dessa komma att levereras vid olika tillfällen.

 

7. ÅNGERRÄTT
Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du som kund en 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Glashuset detta inom 14 dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen).
Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis täcken, kuddar, handdukar, påslakan, örngott, lakan). Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Ångerrätten gäller inte heller för specialbeställningar, det vill säga en vara som tillverkats efter dina särskilda önskemål.
Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, meddela detta genom att mejla oss på kundsupport@glashusetmalmo.se. Du kan också fylla i och mejla oss Konsumentverkets standardformulär.
Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Produkten ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt inkommit till Glashuset.
När du ångrar ditt köp betalar Glashuset tillbaka det belopp som du betalat för varan. Återbetalning av varan som returnerats sker inom 14 dagar efter Glashuset mottagit returen.
På det belopp som ska återbetalas har Glashuset rätt att dra av en summa motsvarande produktens värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

 

8. AVBESTÄLLNING
I fall du önskar avbeställa din beställning efter utgången ångerfrist enligt ovan förbehåller sig Glashuset rätten att kräva ersättning för eventuella kostnader vi har haft i samband med beställningen (projektering, beställningskostnader, lagerkostnad m.m.) Detta i enlighet med 41 § konsumentköplagen.

 

9. BYTESRÄTT
Glashuset erbjuder kunden bytesrätt för oanvända lagerförda varor köpta till ordinarie pris, i 30 dagar. Om du vill returnera en produkt köpt i Glashusets webbshop vänligen kontakta kundservice på e-post kundsupport@glashusetmalmo.se.
Vid returer som inte är reklamationer står kunden själv för fraktbokning och fraktkostnad.
Observera att vi inte tar emot returer som skickas via ombud. Vi tar endast emot de varor som efter kontakt med kundservice skickas till vårt lager.

 

10. SÄRSKILD GARANTI PÅ MÖBLER
Vi erbjuder särskild garanti på möbler. Garantitiden framgår av ditt köpbevis och kan variera beroende på märke och modell.

 

10.1. Garantin täcker inte:
• Produkter som förvarats, installerats, använts, vårdats eller rengjorts på felaktigt sätt
• Normalt slitage
• Skärmärken eller repor och skador som orsakats av slag eller olyckor.
• Produkter som placerats utomhus eller i fuktig miljö

 

11. REKLAMATION
Vi undersöker alltid noggrant de produkter du har beställt innan vi packar och skickar dem till dig. Detta för att minimera risken att du får fabriksskadat gods. Trots detta kan det ibland uppstå transportskador under frakten. Skulle produkten vara trasig eller felaktig när den anländer får du reklamera produkten.
När vi mottagit din reklamation kommer vår serviceavdelning att höra av sig till dig inom 5 arbetsdagar. Glashuset avgör själv om felet ska åtgärdas eller om du ska få en ny produkt. Tänk på att din ersättningsvara kan ta upp till normal leveranstid – 6 till 8 veckor – om vi inte har den på lager. Om vi inte längre har en likadan eller likvärdig produkt som den ursprungliga, reklamerade varan kommer Glashuset att återbetala vad du som kund betalat för varan.
Om du är missnöjd med ett reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på www.arn.se eller postadress Box 174, 101 23 Stockholm för prövning av den aktuella tvisten. Vid eventuell tvist kommer Glashuset att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Den som är bosatt inom EU och vill framföra ett klagomål till oss angående en vara som köpts genom vår e-handel kan göra detta via EU:s sida om tvistlösning på nätet. Ange då kundsupport@glashusetmalmo.se som vår kontaktmail när en sådan efterfrågas.

 

11.1. Synlig skada vid hemleverans
Inspektera din vara noga vid mottagandet. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt innan chauffören kör vidare. Om emballaget är skadat ber du chauffören skriva en notering på detta. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad, utan istället låter chauffören ta med sig denna tillbaka.

 

11.2. Synlig skada vid leverans via ombud
Inspektera din vara noga vid mottagandet på utlämningsstället. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt. Om emballaget är skadat ber du ombudet skriva en notering på detta. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad.

 

11.3. Dold skada – när du öppnat ditt paket
Dolda skador rapporterar du så fort du upptäcker dem efter mottagen leverans.
Observera att både synliga och dolda skador ska rapporteras inom skälig tid från att du upptäckt eller borde märkt skadan. Du gör din reklamationsanmälan via e-post: kundsupport@glashusetmalmo.se. För att påskynda ditt ärende är det viktigt att du bifogar bild- eller videofil som beskriver problemet.

 

12. PERSONUPPGIFTER
Vi lämnar inte ut eller säljer vidare personuppgifter till någon tredje part, bortsett från de fall då det är en service gentemot kunden (såsom att arrangera leverans av order till kunden).

 

13. PRODUKTFAKTA OCH ANSVAR
Hos Glashuset hittar du bara välkända kvalitetsprodukter från ledande leverantörer. Vi tar dock inget ansvar för produkternas verkan eller funktion. Vi reserverar oss för skrivfel gällande tekniska fakta, informationstexter, prishöjningar hos leverantören samt av misstag felaktigt angivna priser samt för slutförsäljning.
Dessa Köpvillkor utesluter eller begränsar inte vårt ansvar där det skulle vara olagligt att begränsa eller utesluta sådant ansvar. Glashuset tillämpar gällande konsumentlagstiftning.
Glashuset ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera produkterna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa Köpvillkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll (force majeure).
Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på Glashusets webbplats är begränsad till det totala beloppet för din beställning.

 

14. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
Allt innehåll och alla immateriella rättigheter, såsom varumärken och upphovsrätt på glashusetmalmo.se tillhör moderbolaget och dess dotterbolag. All användning av glashusetmalmo.se eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar av detta, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan tillstånd från moderbolaget och dess dotterbolag.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *